El fil oficial per practicar el català

AVISO PARA NAVEGANTES:

1) Post que no se ciña al tema, post para provocar y/o post que no sea en catalán (a no ser que sea para preguntar alguna duda lingüistica) se lleva punish.

2) Como esto se convierta en un hilo chupipandillista o con tintes politicos, empezaremos a calzarnos cuentas de 5 en 5 y probablemente esto se cierre.

Tirant

#1318 Lo mateix que a tu te pot molestar que'l franquisme imposara per damunt del teu dialecte, l'idioma castella, a mosatros els valencians tampoc mos agra que mos cambien el nostre MILENARI idioma VALENCIÀ per un dialecte, no es question de noms, ni de si es o no lo mateix idioma, sino de manipulacio naZionalista mentidora, falsificadora i fasista.

Mentres Jaume I va fer del valencia l'idioma oficial del Regne de Valencia al obligar als juges dir les seus sentencies en el nostre romanç VALENCIÀ, vosatros els catalans tenieu el llati com idioma oficial dasta Felip V, que vos va modernisar quant va eliminar l'arcaic llati pel modern castella:

En primer lloc, no es va prohibir pas l’ús del català, sinó del llatí, a l’Audiència. I en segon lloc, el procés de castellanització no arrenca ni s’enforteix el 1716, sinó que es tracta d’un procés gradual i no imposat que va començar molt abans, el 1400, coincidint amb l’entronització dels Tratàmara, i va continuar a poc a poc per altres motius.

1)

Així, en primer lloc, si llegim el Decret de Nova Planta, només trobem un sol article que faci referència a la llengua: l’article 5è que estableix: “Las causas de la Real Audiencia se substanciarán en lengua castellana”. I aquesta frase és l’ única al•lusió a la Llengua que trobem en tot el famós Decret de Felip V. (2)

D’això podem destacar el següent:

  • Fins aleshores, la llengua de la Reial Audiència era el llatí (no pas el català) (notes 3, 4 i 5), per la qual cosa, com bé apunta Macelo Capdeferro “tal disposición no es discriminatoria con la lengua catalana, por la sencilla razón de que, hasta entonces, las causas de la Real Audiencia se habían sustanciado en lengua latina. El latín se había mantenido como lengua oficial, diplomàtica, cancilleresca, jurídica y científica.” (4)

http://mitesimentides.wordpress.com/

1 respuesta
geco

#1321 farcidet de faltes d'ortografia inclòs emprant les N. del Puig ... sense substancia.

Tot Sants al País Valencià per Trau la llengua.

B

#1297 Ooohhh al.lota em sembla taaan dolç!
I siga benvinguda la gent de ses illes, no deixis d'escriure eh, que "d'espardenyades" en tenim tothom!

#1324 Vaig naixer al baix maestrat, i després d'uns anys a la city ja no sé ni quin accent tinc, ainx ainx, i a l'hora d'escriure igual, tot s'evapora, per això em va de luxe tindre l'oportunitat de practicar al fil, tot i que a voltes puga clavar la poteta ben endins.

2 respuestas
V3NDETT4

#1323 per a ser de València tens un accent molt oriental no? sols és curiositat jejeje

Ah, doncs ja t'entenc jeje

PD: Pensava que aquest fil era per a tot aquell independentista empedernit, però ara veig que hi està aquí el raconet dels millors mv users jeje

1 respuesta
B

#1323 Una altre paraula relacionada amb la parella a Mallorca i que sempre m'ha fet gràcia es "festetjar" que es diu o bé quan un va a lligar o quan ja tens parella pero no sou casats, es diu que estau festetjant. No sé si és només a Mallorca o si es diu a altres llocs :P

Ahir varem veurer "Rec" i "Rec 2" i ho vaig passar fatal! Perque sóc bastant nerviós ja de normal, imaginau amb una peli d'aqueix estil... Avui no he d'anar a fer feina i m'he despert a les set i mitja ja amb la paranoia al cap xDD

1 respuesta
raganock

#1325 Per la zona de Vic tambè ho diem això de festejar i tambè tenim una expressió quan les parelles s'escapen per anar a fer un kiki o enrollar-se, diem:

"Van a fer margeres"

Pel que es veu l'origen està en que antigament les parelles anaven als marges dels camps a aliviar el baixos desprès de fregar la ceba al ball.

Edit: A Valencia tambè es fa servir la expressió festejar.

2 respuestas
B

#1326 Que bò lo de les margeres xDD

Idò anava errat amb l'exclusivitat mallorquina de festetjar. No se en realitat si s'escriu amb "tj" com jo ho faig, pero a l'hora de parlar-ho sí que es pronuncia ben marcat el festeTJar.

Aquí a pegar un kiki també li deim "boixar", de forma poc delicada.

1 respuesta
B

#1326 #1327 Al maestrat tb s'empra festejar, per tant sembla prou universal, i es bonic, fer festa, i clar, si son casats ja no hi ha tanta festa ;p

Boixar em sembla tb apropiat pq pot vindre d'estar boix, i l'enamorament és aixó al 100%.

Estava de moda mentre llegiem "Amorrada al piló" de Maria Jaen dir "fotre un clau" però sona fatal!
El que m'agradava del llibre era la vinculació entre fruites i verdures i el cos humà.
De fet a la city orxatera diuen xufa al membre viril i xuferos als boys dels acomiadaments de fadrina.
:)

#1329 Un bon amic de ses illes deia "estar pardal" al estar boig!

#1331 Juas, he treballat al Parc Tecnològic de Paterna i tenen un caracter... prou directe i peculiar!!

#1333 Doncs fregant la frontera amb Tarragona. I no, no dic el nom que no m'agrada ni goteta el pobre poblet, em passa com amb el meu nom de pila, tp el dic normalment pq tp m'agrada.
:(

2 respuestas
B

#1328 Idò aquí boixar sona també fatal. Pensa que a mallorca no deim "estàs boix ni boig" sino que deim "loco" amb la primera "ò" oberta o també deim "estàs trabucat" o "estàs sonat" o "estàs tronat" xDD

Pero no se si "loco" està aceptat o es un barbarisme.

I la vinculació entre fruites i verdures i els organs sexuals es un clàssic! La poma, la figa, els melons, la fava... :D

#1328 La paraula "pardal" es molt gran jajaja, se pot dir "fer el pardal" per dir que algú esta fent tonteries. També se pot dir "és un pardal" per dir que algú és un poc ximple. També tenim l'expresió "Els pardaaaaals..." que vendria a ser algo tipus "Jodeeeeeer....".

I també te relació amb la coseta masculina, que també se li pot dir pardal!! xD

1 1 respuesta
geco

ací es anem a l'hort, arrimem el ciri, peguem una ceba, esvandim el gust i ca u panye

el pardal es el piu, la verga o el penjoll.

1 respuesta
raganock

#1330 No et descuidis la forma mes fina en valencià que em va ensenyar una de Paterna:

  • Valent, en clavem un?

I es que els de Paterna son així: Arreu!

1 2 respuestas
geco

#1331 hahahahahhahahahhaa si, tinc molts amics a Paterna i a Benaguasil xD estan prou cerrils, quasi com als poblets de la Safor o la Vall d'Albaida xD
#1333 i el teu nom d'on ve?, no serà de patracol , no?

1 respuesta
Patrikerol

#1328 Festetjar es molt tipic d'açi , jo he sentit las expresió: "-Anem a "xiuleixar"?", (per fer un "clau",pegar un polvo en plata) .Per cert, de quin poble vas neixer?, si es pot dir ,clar.

#1332 Patracol??,ein?,ja,ja,ja, no em dic Patrick Querol de ahi surt el meu nick ,per cert, que es un "patracol"?.

#1334 Veus? ,una expressió nova que no habia sentit mai, gracies!,per cert teniu "mals noms" per la poblacio on viviu?, açi a Benicarló ens diem "caduferos", pels cadufos que feien servir per traure l'aigua amb les cenies (sistema de rec àrab).

#1328 Ah!, no passa res dona, en els nostres origens estàn les arréls de la identitat de quadascú, no hi ha que averguonyirse, encara que açi a la Comunitat Valenciana motius no ens falten!

1 4 respuestas
geco

#1333 calla, calla, que després ho he pensat que era d'un nom i cognom compostos hehehehehe

un patracol es una muntonada de coses, per exemple " Tinc un patracol de papers per revisar", normalment es diu a quelcom contable o unitats que es poden definir un conjunt " Patracol de fanecades" :)

3 1 respuesta
geco

#1333 si clar, per exemple per tenim, Pixavins de Gandia, per fins i senyorets,txaperos de Bellreguard, perquè, per què això xD i Cabuts de la Font d'Encarròs, obvi, son més tancats que'l parrús d'una nina de plàstic, més cap a l'interior tens als socarrats de Xàtiva, que tenen el mateix mal nom que els de Vila-real pel mateix fet, que'ls cremaren tota la ciutat.

no sabia lo de cadufos i menys caduferos :) gràcies, informació es poder :D

2
raganock

A Vic som molt faltons amb els pobles del costat:

Els de Manlleu, els diem "Manlluecos" perquè tenen casi tota la població marroquina de la comarca. Quan els hi dius es posen de una mala llet XDDD

Als de Esquirol, els diem els de "Can Collons" perque el poble esta dividit entre els que li volen dir al poble L'Esquirol o bè Santa Maria de Corcò desde fa generacions i quan et trobes a un sempre et toquen el collons amb la historieta.

Als de Torello, els diem "Pesca-Llunes" perquè sempre tenen ocurrencies rares i estan badant. La llegenda diu que un noi es va congelar a l'hivern intentar pescar la lluna a un bassal per regalar-li a la seva estimada.

Als de Sant Pere de Torellò, els diem "Socarra-crios" perquè un any de sequerá van pintar al nen Jesús, el van embolicar en mantes i el van portar de processò a la ermita del poble. Al destapar la figura no estaba seca i va quedar més peluda que el Chewaka, el capellà no va tenir altra ocurrència que apropar-li una espelma i es va calar foc. Aquesta anècdota es real.

Als de Tarragona, especialment als de Reus, "Cap-grossos", no recordo ara mateix perquè, crec que es degut a la tradició de fer aquests tipues de figures.

Als de Taradell, els diem "Caça-Llops", perquè antigament tenien molts problemes amb aquestes besties i els ramats de xais.

Als de Sant Hipòlit de Voltregà, els diem "Desarrapats" o "Arreplegats", perquè sempre ha sigut el nostre poble enemic per tradició, cada cop que juga un partit de Hockey Patins (hi ha moltíssima afició a la Plana) s'acaba a hosties, si o si, entre les dues aficions.

Als de Barcelona, els diem "Pixa-pins", perquè sempre te´ls trobes pixant al costat de la carretera quan pujen el cap de setmana a fotre'ns els boscos i els camps. Tambè "Culs-Salats" perquè més d'un ha tornat a la ciutat amb un tret de escopeta carregada de sal quan intentaben robar a la horta del pagès de torn, ara ja casi no passa, en tot cas vigileu quan aneu a furtar raïm o enciams.

Als de València, els diem "Valencianots", perquè a la nostra oida parlen molt alt i molt bestia.

I als de Vic?

Ens diuen "Senyorets", "Jueus", "Botigaires", "Capelletes", etc. Perquè tradicionalment ens dediquem als negocis, les botigues o la religió i no a treballar amb les mans.

Vaja que hi ha per tothom XDDD

2 1 respuesta
B

#1336 Sembla el llibre de "Els pobles valencians parlen els uns dels altres", no?

Psicotropica

Vos sabeu algunes cançons infantils o travallengües?

Avuí he estat recordant els que em dien de petita i havia un que no el recorde del tot, deia una cosa com "Llebre salipicotebre", el sabeu?

3 respuestas
Doc

#1338 Jo recorde aquesta :

Plou i fa sol,
les bruixes es pentinen.
Plou i fa sol,
les bruixes porten dol.

Plou i fa sol,
les bruixes es pentinen.
Plou i fa sol,
les bruixes fan un ou.

1 respuesta
raganock

#1338 ¿Aquesta?

1 respuesta
Psicotropica

#1340 No, el de la llebre era un travallengües, no una cançó :S

1 respuesta
geco

#1338 ací en tens un cabàs de parra.

Pots trobar el disc, es diu "Som de la Pelitrumpeli"

També a la gent de Carraixet:

En directe son per a menjar-se'ls vius :D ( a partir del minut 4 )

raganock

#1341 Dons de embarbussament amb una llebre nomès em sona aquest:

ELS TRES FADRINS DIGODINS
1 respuesta
geco

#1343 es que eixes cançons no les cantàvem per ací ni per l'interior :)

#1345 tota la vida les bruixes es pentinen mentre esperen per eixir amb les graneres :D

B

#1339 Extrany, al poble he escoltat "plou i fa sol les gallines ponen ous"
no li veig el trellat però!

1 respuesta
X

el q mes recordo es aquest:
setze jutges d'un jutjat mengen fetge d'un penjat. Si el penjat es despenges es menjaria els setze fetges dels setze jutges que l'han jutjat.

p.d: hi havia un altre d'una gallina ballarica q era top.

1 respuesta
geco

#1346 Pep el Botifarra es el mestre dels travallengües/embarbussaments:

1 respuesta
1 comentario moderado
B

#1348 Ostres tu, que original. Ningú en 45 pàgines havia fet la gràcia de l'entrepà de formatge.

I aquí, amb el número #1350 tenim una persona que, a força de pistola, l'han fet entrar al fil de català i llegir tots els comentaris. Tu també pots obrir l'spoiler si vols... .

1 1 respuesta
1 comentario moderado

Usuarios habituales